f

ostravica-textilia.cz

Od hlavy k patě Vás oblékne Módní dům Ostravica

Takové bylo motto nejluxusnějšího obchodního domu v Ostravě

Dnes je však slavný palác módy opuštěn a chátrá

Nedopusťme, aby nám jej nakonec zbourali!

má 7548 signatářů

výzva petice seznam signatářů internetové petice papírová petice

dokumenty ohlasy v médiích videa tiskové zprávy ke stáhnutí


Reakce na petici a články k tématu:

Zajímavosti o MD Ostravica

Své jedinečné postavení mezi obchodními domy dokumentují i nejrůznější zajímavosti.

Každý uchazeč o zaměstnání v obchodním domě musel v personálním oddělení podstoupit přijímací pohovor, během něhož se přísně hodnotila nejrůznější kritéria. Noví zaměstnanci byli vybíráni velmi pečlivě. Zaměstnání v Módním domě Ostravica bylo totiž vysoce prestižní záležitostí.

 

Zaměstnanci museli dodržovat přísná pravidla, např. nestát se založenýma rukama, nemít ruce opřeny o pult, nežvýkat nebo nejíst za pultem. V případě, že nebylo k dispozici zboží, které zákazník požadoval, byli zaměstnanci povinni mu nabídnout jiné, aby tak neutrpěla dobrá pověst obchodního domu.

 

Během nákupů se zákazníci mohli občerstvit v malém bufetu ve druhém patře, odkud byla přes atrium vyhlídka do nižších pater. Na výběr byly například chlebíčky, bagety, saláty, zákusky, zmrzlinové poháry, drobné pečivo, káva a nejrůznější nápoje. Ostravica byla ve své době jedním z mála obchodních domů, který svým zákazníkům nákupy takto zpříjemňoval.

 

Výtahy pro zákazníky byly obsluhovány řidičkami, tzn. že zákazníkům stačilo při nástupu do kabiny pouze sdělit, do kterého patra chtějí jet - tlačítka za ně mačkaly řidičky.

 

Po zavírací době aranžéři z oddělení propagace vždy měnili výzdobu visící v atriu, aby se zákazníci mohli následující den kochat novou. Kromě toho měli na starosti také aranžování výkladních skříní a tvorbu poutačů a propagačních materiálů. Ostravica díky jejich práci velmi často vyhrávala socialistické soutěže o nejlépe vyzdobené výkladní skříně. Kdysi visely v atriu dokonce klece s papoušky a s opicí.

 

V nárožní výkladní skříni byl počátkem 80.let vystaven krvežíznivý automobil z československého hororu "Upír z Feratu".

 

Po zavírací době byla v každém patře povinna zůstat jedna prodavačka. Jejím úkolem bylo celé patro (kromě skladů, které byly již zamčeny příslušnou vedoucí oddělení) prohledat, zda se někde někdo neskrývá (např. nahlížet do převlékacích kabin, pod pulty, apod.) a zkontrolovat, zda jsou zavřená všechna okna. Po vykonání těchto úkolů byla prodavačka dále povinna počkat na provozní, která opět vykonala totéž, aby se ujistila, že pracoviště je skutečně v pořádku. Prodavačka poté vypnula hlavním vypínačem na služebním schodišti pro zaměstnance osvětlení celého patra, uzamkla dveře (přičemž provozní celý zamykací proces bedlivě sledovala a poté ještě vzala za kliku, aby se ujistila, že dveře jsou skutečně zamčeny) a zamířila dolů k vrátnici, zatímco provozní se přesunula o patro níž, aby všechno výše zmíněné absolvovala s další prodavačkou. Každá takto pověřená prodavačka pak klíč od uzamčených dveří pověsila na háček ve vrátnici a provedla zápis do evidenční knihy.

 

Jednu dobu si každý zaměstnanec předtím, než vstoupil po skončení pracovní doby do šatny, musel vybrat z váčku s kuličkami jednu kuličku. Ten, kdo si vybral červenou, byl šatnářkou pečlivě prošacován od hlavy k patě, aby bylo jisté, že nehodlá z obchodního domu propašovat zboží ze svého oddělení.

 

V obchodním domě nebyly toalety pro zákazníky.

 

Zákazníci mohli kromě nakupování využívat také služeb úpravny oděvů.

 

Během předvánočních nákupů příležitostně stával v mezipatře na schodišti dětský sbor a zpíval vánoční koledy.

 

Pro Ostravicu byla neodmyslitelně charakteristická vrzající parketová podlaha a vůně textilu.

 

Jak už název napovídá, Ostravica byla obchodní dům specializovaný výhradně na prodej oděvů a textilu. V posledních letech provozu však byla tato tradice z nepochopitelných důvodů porušena a v obchodním domě tak bylo například hračkářství, parfumerie, kosmetika, porcelán, zlato a stříbro, bižuterie nebo dokonce nábytek.

 

Jednotlivá oddělení:

  • dámská konfekce (košilové halenky, kožichy, kůže, kabáty, bundy, sukně)
  • dámské pletené zboží
  • dámské prádlo (spodní prádlo, pyžama, noční košile, župany, plavky)
  • dětská móda  
  • kožená galanterie (kožené rukavice, kabelky, opasky, peněženky, manikúry)
  • luxusní zboží
  • metráž (vlněná, bytový textil, šatovky)
  • móda pro mladé
  • obuv
  • pánská konfekce (obleky, kabáty, bundy, společenské kalhoty, kožichy, kůže, džíny, kraťasy, kalhoty)
  • pánská móda (trička, teplákové soupravy, pyžama, košile, kravaty a motýlky, svetry, mikiny)
  • pánské prádlo (spodní prádlo, nátělníky, ponožky, plavky)
  • punčochové zboží (punčochy, šály, šátky, pletené rukavice)



Petiční výbor:
Lukáš Černohorský – tiskový mluvčí petičního výboru (kontakt) | Ondřej Polanský – koordinátor | Michal Šíma | – zakladatel stránek Módní dům Ostravica-Textilia na facebook.com

Veřejně podporují:
Jan Becher – knihkupec, zastupitel města Ostravy | Lukáš Jansa – advokát | Radovan Lipus – režisér | Jaroslav Němec – výtvarník | Ilona Rozehnalová – antikvářka | Martin Strakoš – historik architektury

Sběrné místo pro petiční archy: Antikvariát FIDUCIA Nádražní 30, Ostrava